24. apr. 2009

Lærere sammen for å lære!


Dette er et notat om mine tanker rundt lærere og hvordan vi får tak i ny kunnskap. Nå er 3 år med prosjektet lærende nettverk 3 Rogaland til ende. Det har vært 3 lærerike og inpirerende år, og vi har forsterket og opprettet personlige relasjoner mellom enkeltpersonene i nettverket. Hvor ofte treffer en lærere ifra andre skoler og snakker om egen praksis og lærere av kolleger? Sjelden eller aldri.

Dette er styrken med dette lærende nettverket, at alle må dele og derav får alle tilbake i bøtter og spann med matnyttige tips også. Nå fikk skolene penger til å sponse treffene, derfor ble det også noe av treffene, og ikke bare gode intensjoner og luftslott. Akkurat slik Avrill Loveless prediket til oss som var på ITU-konferansen i 2005, bare at hun kalte det ”Creating Spaces”. Nå som pengestrømmen ifra statskassa er stoppet, vil vi allikevel prøve å samles halvårlig for å utnytte vår felles kunnskapspool.

Konferanser
Er et alternativ til lærende nettverk. Ofte har jeg følt det på konferanser, som er det vi sitter igjen med av input vi som er lærere, at det ikke er så mye matnyttige/konkrete tips å få. Det har lett for å bli store ord ifra noen litt høyere opp i utdanningssystemet. Ord som ikke er så lett å integrere i egen praksis.

Den nye læreren!
Ingunn Kjøl Wiig, Guttorm Hveem og Svend Andreas Horgen er eksempler på lærere som vil "treffe" andre lærere for å dele, og som gjør dette vha Ning'en delogbruk
Dette er et veldig prisverdig tiltak, og gir håp for fremtidens skole, som å langt større grad krever lærere med endringskompetanse og verktøy for å tilegne seg ny kunnskap. Det går som kjent ofte dårlig å suge ny kunnskap av eget bryst. Jeg tror fremtidens lærer selv må oppsøke arenaer for å holde seg oppdatert på elevenes digitale hverdag, og hvilke pedagogiske muligheter som ligger i denne.

Ingen kommentarer: