27. mai 2008

Norskboka.no

En anmeldelse av boka om de digitale verktøy i norskfaget, forfattet av Leif Harboe, Universitetsforlaget 2008

Boka er et imponerende stykke arbeid, og bør leses av alle som vil ha et godt grep om de digitale verktøyene i norskfaget, og andre fag! Harboe, som selv er lærer, tar pulsen på den norske skolens ikt-bruk og viser oss den brede vei ut av hengemyra som nok mange av oss lærere fortsatt har en eller flere føtter i.
Boka er ambisiøs og gir et komplett bilde av samtiden og veien videre. Han underbygger mange av sine poenger med ferske tall og egne observasjoner noe som styrker bokas troverdighet.

Han vil med boka vise oss mentale modeller for "hvordan IKT kan gi merverdi i læringsarbeidet".
konkret viser han oss etter hans og mange andres ikt-pedagogers vurdering, de viktigste nettressursene for tiden, som lærere vil ha stor nytte av å kjenne til.
Han toucher innpå kopiering/låningskulturen og andre dillemmaer som er en del av IKT-pedagogers hverdag. Han mener blant annet at det perfekte læringsmiljø for tiden består av en miks av skolens lukkede LMS og de mer kommersielle nettressursene.

Vi må ta den nye teknologien på alvor, og bruke den konstruktivt. Harboe søker å overbevise oss om IKT-verktøyenes fortreffelighet. Boka beskriver det uendelige potensiale i at lærere kan komme nærmere sine nasjonale og internasjonale kolleger, og dele erfaringer. Og igrunn er jeg enig med han. Hvilken triumf er det ikke at elevene ikke lenger er bundet av de 4 klasseromsbetongveggene i beroligende lysegrønn farge, men har de 4 verdenshjørner som sitt aksjonsområde. Mer på norskboka.no

Ingen kommentarer: